torsdag 2 december 2010

Alexander och mammadag i pulkabacken

Idag har förskolan planeringsdag och det var skönt att det var den hör veckan då jag är långledig. Alexander var go nog att sova ända till 8.30. Jag gav honom välling och så kom han in till mej i stora sängen o vi låg o spelade lite spel på min mobil under täcket. Jättemysigt! Vid ca 9.45 gick vi upp. Kan säga att detta var lyx och nåt jag inte räknat med. Att få ligga i sängen och mysa så länge! Men sen klädde vi på oss och hämtade pulkorna på vinden och sen ut i backen som ligger precis bakom vårat hus. Även detta väldigt praktiskt! Vi åkte jättefort och på toppen av backen. Alexander längst fram i pulkan och jag bakom. Det sprutade snö i ansiktet på oss och vi tjöt av förtjusning båda två. Härligt!!! Precis som när man var liten. Antar att pirr i magen aldrig växer bort :) Vi åkte både den blå pulkan och den coola svarta som Nutti fick av faster Saanna och farbror Simon. Alexander älskar den svarta och poängterade att den svarta skulle han åka i och jag skulle ha den blå som jag o pappa köpt till honom. Svart e väl coolast haha. Men vi åkte tillsammans varje gång för det är en ganska hög backe att åka själv i för Alexander och det är lite träd som står i vägen och man måste bromsa så man inte åker in i husväggen. Vi åkte länge och sen gjorde vi snöänglar. Sen gick 20 meter bort till lekplatsen och hängde där tills morbror Gustav kom hit på lunch. Vi gick med Gustav till våran bil och visade upp den och sen hem och jag lagade spaghetti med köttfärssås. Vi satt och åt i lugn o ro och sen åkte Gustav till jobbet. Hann aldrig med nån glögg som jag tänkte dricka med kära lillebror innan han skulle åka till jobbet för klockan hann bli så mycket. Men dte var kul att han kom och Alexander tycker så otroligt mycket om Gustav. Nu ligger Nutti o sover och jag hamnade här. I eftermiddag vet jag inte vad som händer. Kanske går vi till ett mysigt fik i Vinterviken och tar pulkan dit med fårskinnsfällen? Eller så tar vi kanske med lite varm choklad och kanelbullar. Ska ta ett litet mamma-Nutti-råd när han vaknat och se vad han vill göra. Vi valde att ta lunchen hemma hos oss ist för att äta ute för pulkaåkningen drog över på tiden och varken jag eller Alexander ville sluta åka så därför kom Gustav hit ist. Bild på kortklippt Alexander kommer ikväll. Får inte in den på datorn. har försökt och kanske måste ta ett nytt fort för det står att det inte går att föra över den bilden. Gustav tyckte också att Alexander var jättefin i håret. Jag och Sebbe är så ovana att han har kort hår. Ända sen han föddes har han haft hela hjässan full med hår. Och nu talar vi inte om lite fjun utan HÅR. Barnmorskan kunde känna hans hår när jag var i va 33 och jag gjorde en undersökning. Hon reagerade själv på att det var så mycket haha. Han fick aldrig ens nån kal fläck på bakhuvudet som bebsiar brukar få..nää svart/brunt och d blev snabb långt. Jag och Sebbe har alltid varit överens om att vi inte vill ha det "typiska" pojkhåret men nu relaterar jag bara till hur VI känner med just Nutti. Nu har han haft långt hår och vi valde att klippa det för det var så mycket liv i luckan vid kamningen osv. Men vill vi ha långt igen så låter vi det bara växa ut igen. Men denna gången med mittbena. Jag var ju så dum som klippte Nuttis lugg rakt av...men nu trivs han i detta men frågade igår om han ville ha långt hår, om han skulle få ha det då. Klart att du får sa jag, men i en bra klippning och mittbena. Jaja, nu ska jag plocka undan lite här hemma. Lägga in en tvätt och sen kanske krypa ner hos Nutti i hans lilla säng. Det är mys!
Nedan kommer bilder från backen o lekplatsen:

Med bestämda steg traksar den lille mannen. Det vat inte alsl mycket snö här vid lekplatsen...Konstigt nog för överallt annars är det helt vitt och träden e vita. Men det är en praktisk lekplats. Vi har den ca 10 meter från huset och i somras hängde vi där en hel del. Saknas tyvärr gungor och Alexander älskar att gunga men då får vi bara gå nån annanstans.

Åka rustchkana (hur sjutton stavar man till det?? Det står still nu i huvudet. Ser ju att det typ är felstavat :) Jaja, det blev en himla fart iallafall. Jag hoppade över kanan och stog och tog emot nertill


Att busa i snön är grymt! Här gör vi ett halvt försök att göra en snöängel, dock utan armar :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar