lördag 4 december 2010

Knäck och pulkaåkning

Ingredienserna till min knäck. Recpetet fick jag av min lilla kära mamma.
3 dl vispgrädde
3 dl ljus sirap
3 dl socker
2 msk smör/margarin
Nötter (valfritt)
Koka upp alla ingrediensern och låt puttra ca 45 min. Gör kulprov ofta. När det är klart så häll upp i små knäckformar och förvara svalt ett tag så att de stelnar. Ät o njut eller spara till jul :)

Ingredienserna blandade och står o puttrar upp så smått

Knäcken jag gjorde härom dagen är klara. Mina allra första egengjorda knäck utan att mamma hjälpte till.

Pappa kom hem sent inatt och Alexander vaknade. Jag bar in Nutten till vår stora säng innan jag la mej igår för jag tycker det är så mysigt att ligga nära. 3 i sängen blir för mkt och jag får ligga på ytterkanten, utan täcke och blir sparkad av små armar o ben. Det funkar inte alls för mej. Men jag hade sagt till Sebbe att Alexander ligger i hos mej inatt så trodde jag att han fattade vinken att han skulle sova i soffan. Som sagt, Alexander vaknade och de där två började sjunga julsånger kl 3 på natten medans de gick ut i köket o åt nattamat, AAAAHHHHHHH. Sebbe la sej i soffan till sist och jag o Alexander somnade om i stora sängen. Sen sov han ända till kl 9.30 idag på morgonen. Vi lät pappa sova vidare och begav oss ut i pulkabacken. Vi hängde där länge och väl och brottades och knuffade omkull varandra i snön. Vi åkte från toppen av backen och det är lika kul för oss båda kan jag säga. Jag åkte så mkt pulka när jag var liten. Och snowracer. Fast Nutti åker bara pulka och jag sitter bakom för backen är lite för hög för att han ska få åka längst upp själv. Härom kvällen gjorde jag knäck för första gången i mitt liv! Det gick bra men hade lite problem med det så kallade kulprovet. Vadå rulla till en boll?? Shit alltså! Knäcken är inte så jättehårda nu men det funkar ändå. Skickade en bild till mamma och hon sa att de såg jättefina ut :)
Nu ska jag plocka undan lite. Alexander har just ätit lunch o ska vila middag och Sebbe har fotbollsmatch. Ikväll ska vi gå till delikatessaffären o handla god middag tills ikväll. Vi får se vad som stoppas o korgen. Jättemys! Och så får vi inte glömma lördagsgodis till den lille darlingen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar