fredag 7 januari 2011

Feng shui

Våran säng som vi har hemma, exakt denna färgen fast med vita påslakanset eller gröna i mjuk bomull (bild lånad fr Google)
WOW säger jag...vilket rum, helt i min och sebbes smak. Kan verka som många intryck på detta sovrummet men ändå lugna sådana, skulle sova som en prinsessa, jag lovar!

Vadå avslappnande...vitt är ju suveränt! Blir varm bara jag tittar på den här bilden..Men hyllan på väggen då?




Just hemkommen från Älsvjö där jag lämnat av Alexander hos min bror och Lova. Han ska ha Alexander hemma hos sej idag för han e ledig fr jobbet. Det e ju klämdag idag så det känns skönt om han får en långhelg och det är ju inte så många barn på dagis idag. Känns skönt för mamma-samvetet! Tack lillebror! Jag är skyldig dej :=)

Nätterna som var har varit bra. Sov dock som en kratta igår på dan när killarna var hemma. KAN verkligen inte koppla av när jag hör dem titt som tätt. Blir galen när jag inte får sova ordentligt. Den som aldrig jobbat natt vet inte hur det är. Och så ringer jobbet och ska fråga mej om nåt helt oväsentligt. Spydde ur mej: "Jag sover, har jobbat inatt och ska jobba inatt igen men jag kan ringa dej inatt runt 02 så kan vi fortsätta diskussionen då!" Klantig som jag var hade jag stängt glömt stänga av mobilen! MEN DE VET ATT JAG JOBBAT SÅ VARFÖR RINGA?? Sådär nu har jag spytt klart!

Nu till nåt kuligt! Jag är långledig! Känns som värsta minisemestern fast vi inte ska göra nåt speciellt. Underbart!!! Få vara hemma på kvällarna. Hyra filmer, äta sena middagar framför TV:n, klia Nutti på ryggen när han dricker kvällsvällingen och bara vaaaa. I helgen ska vi städa ut julen. Känns skönt! Julen är mysig på alla sätt men det e samtidigt befriande att ta ner alla sakerna. Gillar inte egentligen när det e massa småsaker framme. Jag vill ha stilrent. Fast nu kanske jag var lite orättvis. Jag njuter verkligen av julen och älskar allt med den men lika skönt är det när man får ta bort sakerna.


I helgen ska visst hela familjen städa har killarna bestämt...haha får se vem som blir grinigast först av oss. Jag klarar inte av att städa när Sebbe e hemma. Vet inte varför men då kanske jag stör mej på sättet HAN städar osv...bäst att göra det själv så kan han komma hem när det e klart :) Det är ju ingen dålig deal för honom heller om man säger så. Och så är det ju dop :)


Ang det där med att ha mycket saker framme. Jag har märkt, att när jag ska sova så kan jag inte ha massa saker i sovrummet. Kan inte sova bra då. Allt måste vara i sin ordning. Märkte detta innan vi flyttade hit då vi hade spjälsängen i sovrummet, samt skötbordet och allt sånt där. Så mycket olika färger så jag blev alldeles snurrig. Nu i den här lägenheten så har vi en bra "sovstil" som gör att jag kan somna utan en massa intryck. Det där har jag läst om jättemycket och det kallas Feng Shui. Man ska tex inte ha saker under sängen och måste man ha det så ska det vara iordning i lådan. Man ska heller inte ha saker som symboliserar vatten i sovrummet för då drunknar ens drömmar. Det e ingen fara med att bo nära vattnet men inte ha tavlor med vatten eller akvarium däremot. Barnrum då? Klart att man ska tänka Feng Shui även där. Barn behöver färger och saker som ger energi men man ska ända tänka på att för mycket energi kan göra det svårt att varva ner och sova gott, för både barn och vuxna. Blått tex ger en lugn i sovrummet. Rött ska man undvika i sovrum dock. Beige och andra jornära färger är jättebra. Vi har vitt och mörkbrunt och det är lika behagligt som snyggt :=)Likaså ska man inte ha bilder på sina släktingar och vänner osv (förödande för sexlivet) Ja det är mycket med det där och man kanske inte behöver gå in på alla saker men jag vet att JAG är otroligt känslig när det gäller sovrummet. Absolut inte för mycket intryck för då sover jag oroligt. Spelar ingen roll om skjutdörrana är fördragna till gaderoben. VET jag att det är stökigt där inne så kan jag inte somna gott eller sova bra, trots att jag inte ser röran. Fast frågan är ,om jag inte vetat hur det sett ut i gaderoben och dörrarna var fördragna, hade jag kunnat sova bra då? Förmodligen :=)


Man får känna sej för men sovrummet är superviktigt för mej och detta med Feng Shui är för en del väldigt "inne" och chict men jag kände så här med sovrum långt innan jag ens visste vad det var för nåt. Innan jag ens hört talas om det så jag tror verkligen på att hitta den bästa energin för det endamålet man eftersträvar. Energi är ju jättebra men man behöver inte en hel drös med eneri när man ska sova. Och så finns det såklart bra energi och dålig. Man ska heller inte sova under fönstret. Inte ha stora tunga saker ovanför sängen (hyllor med böcker etc, fast det ÄR ju faktiskt en liten hylla på bilden..hmmm) för då tynger de ner en. Man ska heller inte ha vassa hörn och andra föremål som kan påverka en., växter ska man ha sparsamt med i sovrummet för de har sån uppåtriktad energi. Man ska också ha en rejäl gavel och sängborde för det skapar trygghet...ja alla får tycka och tro vad de vill om detta men jag har börjat intressera mej för detta jättemycket eftersom det faktiskt finns benämning på det jag känner inför sovrummet. Varför just sovrummet kan man tro? Kanske för att jag sover på dagarna efter att ha jobbat och det är svårare att somna och sova gott på dagen och då gäller det att göra allt för att kunna komma till ro och sova gott även när kroppen är inställd på att vara vaken (som den ju är dagtid för oss människor). En annan bra sak för att komma till ro är nog att stänga av datorn!!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar