tisdag 11 januari 2011

Mohair-sjal (andra inlägget idag)

Den här fina sjalen (bilderna nedan) fick jag för ganska så länge sen av min underbara svärmor, kanske 3 år sen. Hon har använt mohair-garn och stickor med 50 har jag för mej. Det kom på posten och jag blev så himla glad! Hon har en egen likadan (och en hel del andra i massa olika färger) och jag har alltid tyckt att just den här var så himla fin och så gör hon en till mej också! Varm och skön och jag brukar ha den på mej ofta. Tyckte att den förtjänade ett inlägg här på bloggen. Varför jag valde att skriva om den just idag på bloggen var för att min lille Alexander sa idag på morgonen att den var "såååå fin mammma. Den ska du ha varje dag!" Och han har ju rätt den lille mannen. Den är jättefin och jag älskar den. Försökte faktiskt mej på att göra egna såna här när jag var gravid och stickade en i limegrönt och en i brunt. Blev helt ok och jag minns att jag stickade hela nätterna ibland och så svor jag när jag var tvungen att börja om för att det hade blovit fel nånstans. Men favoriten är ändå svärmors som jag har på bilden. Och så fick jag en likadan i helt vitt också i julklapp nåt år och Sanna (hennes andra svärdotter fick en också. Tror den var rosa om jag inte minns galet nu). Den vita använder jag också men denna är ändå favoriten. Mohair-garn är väldigt varm o den är skön att ha om halsen/axlarna under sommarkvällar eller som nu på vintern. Att stickorna är i strl50 gör inget, garnet är så yvigt och att det blir stora hål när man stickar gör inte att värmen slipper ut iallafall. Allt handlar väl om garnet antar jag. Man kan ha en brosch som man fäster också så sitter den fast och ger ett snyggt intryck. Då har man den bara lätt över halsen och resten där bak så den sitter fast med broschen. Brukar ha broschen lite på sidan. Tycker ni att det låter tantigt? Det ÄR det faktiskt inte. Det e assnyggt! Allt handlar om vad man har för kläder på sej osv.
Fina moharsjalen som svärmor gjort
Älskar!



2 kommentarer:

  1. Japps korrekt, den var ljusrosa och mjuk och härlig! Hon e fantastisk vår svärmor!

    SvaraRadera
  2. Sanna: Ja det kan man lugnt påstå att hon är! Vår fina svärmor!

    SvaraRadera